Followers

Pages

Tuesday, July 26, 2011

SABARlah Maya

Aku mengalami kekucar kaciran perasaan sejak dari minggu lepas. Ada benda yang mengganggu fikiranku. Seniorku semasa sekolah berkata "PMS kot". Em, mungkin juga. Ditambah dengan benda lain yang sangat menyesakkan kepala dan dada ku. Untuk menghilangkan rasa kurang senang tersebut, hujung minggu ku habiskan dengan aktiviti membasuh, memasak dan mengemas rumah. Semasa aku mengemaskan bilik tidur aku terlanggar satu bekas berisi manik.

Dengan keadaan hati yang 'kurang sihat', aku bagai ingin menjerit marah melihat manik-manik bertaburan di atas lantai. Aku baru je siap mengemas. ni dah tambah satu kerja lagi nak kutip manik-manik ni semua. Marahku mencapai tahap sukar dijangka. Aku cuba pejamkan mata dan menarik nafas sedalam-dalamnya. Salahku kerana kurang berhati-hati. Lama aku duduk menyandar menenangkan diri sambil memandang manik-manik yang telah bercampur aduk. Cuba bayangkan manik-manik yang banyak tu perlu diasingkan mengikut warna dan jenis. Di atas tikar yang berwarna amat sukar untuk aku membezakan warna manik dengan jelas. Ditambah dengan saiz manik yang sangat kecil. Maka aku menggunakan pinggan berwarna putih.

Masukkan manik sedikit demi sedikit ke atas pinggan.


Asingkan mengikut bentuk dan warna.


kemudian masukkan kedalam bekas manik.


3 jam aku habiskan untuk mengasingkan benda alah ni. Kalau ikutkan seorang Jumaia Haji Amir manik tu akan menjadi habuan tong sampah je. Tapi entah di mana aku mengutip kesabaran yang jitu untuk melaksanakan tugas yang leceh ni. Alhamdulillah Allah membantu aku dan akhirnya aku BERJAYA.... YEAAA!!!!!!!!!....

No comments:

Post a Comment