Followers

Pages

Friday, November 9, 2012

SUAMI TAKUT ISTERI

Ok kali ni aku ingin mengupas satu isu yang agak sensasi iaitu SUAMI TAKUT ISTERI.


Mungkin ada pengikut blogku yang 'SETIA' tu akan berkata "alah ko pun belum kahwin apa yg ko tau sal suami. dah pandai2 cakap sal suami".. Confirm punye lah.. Tapi segala kutukan dan cemuhan aku anggap sebagai nyanyian dari mereka yang PENGECUT (ckp blkg je brani) & CEMBURU kerana aku adalah gambaran pada sesuatu yang mereka tidak dapat miliki dan tidak dapat lakukan.. ^_^ hahaha.. Apapun aku hanya ingin mencari ilmu sebanyak mungkin sebelum melayari bahtera rumahtangga agar tidak hanyut dibawa arus kehidupan dunia yang penuh keHIPOKRITan..



ok kembali pada topik asal. Mari kita tengok 2 jenis SUAMI TAKUT ISTERI

1) Jenis pertama boleh digambarkan melalui pengakuan Pak Mario Teguh seorang pakar motivasi dari Indonesia yang mengakui dirinya seorang suami yang sangat takut isteri. so apa kata Pak Mario?.. cekidot.. maaf ye teks dalam bahasa Indonesia coz teks di copy paste dari fb Mario Teguh.. ^_^..

PERSOALAN: Om Mario, saya dapat kesan Om ini takut istri. Apa benar?


JAWAPAN Mario Teguh
Ya, sangat amat benar sekali. Saya takut istri.
Saya takut istri saya tidak berbahagia.
Saya takut istri saya tidak tinggal di rumah yang nyaman.
Saya takut istri saya khawatir tentang sekolah anak-anak.
Saya takut istri saya naik kendaraan yang tidak aman.
Dan yang paling saya takutkan adalah Ibu Linna (isteri Pak Mario) khawatir mengenai kesetiaan saya kepadanya. Dengan penuh syukur saya katakan, bahwa saya takut istri.
**Mario Teguh – Bendahara ISTI (Ikatan Suami Takut Istri)**

Tapi saya tidak pernah menjadi anggota ISBBIS (Ikatan Suami Berani Buat Istri Sedih), karena tidak baik bagi rezeki dan nama baik. Sebagai laki-laki, kehebatan kita dinilai dari sukses menjadi penyejahtera keluarga, bukan pemenang dalam pertengkaran tidak berkelas dengan wanita yang seharusnya kita muliakan. Perilaku itu hanya sesuai untuk anggota ISYBHSI (Ikatan Suami Yang Beraninya Hanya Sama Istri)

NOTE: bertuah Ibu Linna dapat suami yang takut isteri macam Pak Mario ni.. Aku pun nak gak.. heheh ^_^

2) Manakala ada 1 lagi jenis SUAMI TAKUT ISTERI. Di mana seorang suami yang TERLALU takutkan isteri sehingga
- Membiarkan isterinya melakukan kesilapan.
- Memenangkan dan membela isteri walaupun dengan jelas isteri melakukan kesalahan dan memalukan.
- Sanggup memenuhi kehendak isteri walaupun salah di sisi agama.

Di khuatiri SUAMI TAKUT ISTERI jenis ke dua ni membawa kepada ciri-ciri lelaki yang DAYUS. 


Apa maksud DAYUS?.. Ustaz Azhar Idrus tolong terangkan.. ^_^



Berusaha perbaiki diri bagi membantu LELAKI yang ditakdirkan menjadi suamiku kelak dalam menghindari sifat DAYUS.. Insya Allah.. (siapa LELAKI tersebut?.. SECRET kerana jodoh adalah rahsia Allah.. ^_^)

Ya Allah.. berilah aku SUAMI TAKUT ISTERI jenis pertama dan jauhkan lah aku dari SUAMI TAKUT ISTERI jenis kedua.. Berilah aku suami yang boleh membimbing aku ke jalan yang benar dan diredhai.. Aaamiinn.. 

No comments:

Post a Comment

Post a Comment